kini kita sudah dewasa

Wednesday, May 18, 2011

Destinasi 7, "Bila dah masuk syurga nanti kamu nak mintak apa?"

Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum w.b.t and Peace be upon you...

Apa khabar geng? Aku doakan kau, kau, kau dan kau di luar sana sihat dan ceria sentiasa, insyaAllah.
Ok member2 sekalian, hari ni aku nak cerita sikit pasal satu soalan yang sememangnya membuat kepala otak aku ligat berfikir...

Ada satu masa, time aku tengah tengok tv dengan adik aku, tiba2 adik aku tanya,
"Bangcik, orang Islam, walaupun yang masuk neraka, bila dah selesai diseksa sampai semua dosa dah dibalas, akan masuk syurga kan?

Aku pun jawab le,
"Ustazah ajar dulu mcm tu le, tapi rasenye ustazah ada cakap yg orang Islam yg syirik mmg akan kekal dalam neraka. Apsal?"

Tiba2 keluar lagi satu soalan yang agak aku tak jangka:
"Maknanya kita semua akan masuk syurga le nanti kan? Kalau dekat syurga nanti kita nak mintak apa pon boleh, kamu nak mintak apa kalau dah masuk syurga nanti?"

Tuuuu diaaaa......aku mula2 denga soalan tu pun terkedu yang teramat sangat...
Haha, aku sendiri pun tak sangka adik aku boleh terfikir nak tanye soalan yang macam tu...
Tapi lepas tu, kepala aku sentiasa berpusing-pusing dan ligat berfikir:

"Layak ke aku untuk masuk syurga?"
"Dah cukup ke pahala aku kumpul?"
"Berapa banyak dosa pulak yang aku dah buat?"
"Macam mana pulak hubungan aku dengan Allah dan manusia?"
"Berapa banyak masa yang aku 'spend' untuk beribadah berbanding masa aku melakukan perkara duniawi?"

Yaaa, kawan, sejak tu, aku berazam untuk menjadi seorang yang lebih baik...
Betul la geng, kadang2 kita terleka daripada mengingati Allah S.W.T.
Dapat pulak member2 kita dekat luar sana yang kadang2 bila main game, sampai tak ingat nak solat.
Bila 'online' pun sama, dapat pulak para belia berjiwa remaja yang sibuk melayan member2 'special' (kononnya) yang berlainan jantina.
Tidak terkecuali juga bagi mereka yang bersukan dan beridah pada waktu petang, sampai tak perasan hari dah gelap, dah masuk waktu Isya'. Haha.

Yaa kawan, so mari la kita sama2 muhasabah diri,tanya semula diri kita la kawan, layak tak kita untuk syurga Allah S.W.T? Mari sama2 melakukannya...haha

Wassalam...

Kepada mereka yang 'berusaha untuk menjadi seorang hamba Allah yang jauh lebih baik', you are now apart of our 'CREW', haha...

No comments:

Post a Comment