kini kita sudah dewasa

Thursday, January 5, 2012

Destinasi 11: Merungkai 'Chromosome' Kehidupan

Bismilahirrahmanirrahim, Assalamualikum w.b.t and Peace be upon you...

Sekali lagi, 'mood' aku datang untuk mencoretkan penulisan yang tidak seberapa dalam ruangan virtual ni.
Pada kebiasaannya, sudah menjadi prinsip aku untuk tidak menggunakan internet untuk melayari laman-laman sosial pada hari selain hujung minggu. Memandangkan kerja aku pun tidak begitu banyak, dan besok pun tak banyak 'lecture', malam ni boleh la aku berkongsi sepatah dua kata. Senang kata, rilek juga la aku malam ni.

Chromosome. Tahu tak anasir apa yang aku karutkan malam ni?
Chromosome tu adalah bahan yang mengandungi maklumat genetik yang terdapat dalam diri kita.
Chromosome atau DNA adalah sesuatu yang amat unik pada pandangan mata aku. Terdapat terlalu banyak rahsia yang disimpan oleh bahan yang langsung tidak dapat dilihat oleh mata kasar ni. Bagaikan kod rahsia yang tersimpan dalam diri, dan kita sendiri pun terkadang-kadang tidak dapat memahami maksudnya.

Apa yang cuba aku maksudkan dengan 'Merungkai Chromosome Kehidupan' adalah perlakuan untuk cuba memahami erti sebenar kehidupan, untuk memahami dan cuba menyedari apa yang sedang berlaku di sekeliling kita sepanjang kita hidup, sepanjang kita ditelan arus usia.

Pernah anda, kamu, engkau dan awak sedari satu situasi yang mana jika kita lihat, keadaan dunia kelihatan sedikit terbalik......Hmm?....Tak faham?

Sedar tak kadang-kadang di sekeliling kita berlaku sesuatu yang sedikit 'paradoxical' apabila 'sistem monarki kehidupan seharian' membenarkan orang yang kuat memijak orang yang lemah, orang yang kaya menghina yang miskin, orang yang bijak menelan orang yang sederhana ilmunya? Dan yang membuatkan situasi ini lebih 'paradoxical' adalah golongan yang melakukan perkara  seperti ini pula yang diangkat dan disanjung-sanjung...

Keadaan kelihatan seperti sudah menjadi terbalik. Jika dahulu orang yang berpekerti mulia diangkat tinggi darjatnya, kini terdapat SEGELINITIR pihak yang mengangkat tinggi kedudukan mereka yang pandai menipu, menindas dan memijak kepala orang lain untuk meraih kuasa, pangkat dan kedudukan dalam hidup. Mereka yang bersikap seperti ini pula yang dianggap hebat. Haih, sungguh aneh =.=

Betul, chromosome kehidupan yang sebegini kelihatan aneh, tetapi tidak dapat aku nafikan yang perkara seperti ini sememangnya cukup menarik untuk dikaji dan dilihat dari pelbagai sudut perspektif! Malah, aku akan berasa 'teruja' setiap kali aku memikirkan persoalan seperti ini. Namun, semestinya aku teruja untuk mengetahui jawapan kepada permasalahan ini dan bukannnya teruja untuk melihat kitaran yang sama terus-menerus berulang.

Apa yang dapat aku lihat, kita sekarang seolah-olah sedang hidup di dalam dunia yang mengaplikasikan prinsip 'Survival of the Fittest'. Maksudnya, cuma orang yang kuat dapat meneruskan kehidupan, tidak kisah dengan cara apa sekali pun sama ada menindas ataupun memijak-mijak golongan yang dianggap 'inferior' kepada mereka.

Satu soalan menarik yang ingin aku tanyakan kepada anda yang masih tidak bosan membaca penulisan yang membosankan ini adalah: 'Tidak bolehkah jika kita hidup dalam situasi golongan yang kuat akan saling membantu golongan yang lemah dan begitu pula sebaliknya'? Dan seterusnya, sekali gus kita cipta kitaran kemasyarakatan yang baru... tidak bolehkah begitu?

Sebahagian daripada kita mungkin sudah mula terikut-ikut dengan perubahan zaman yang drastik. Tapi mari kita berfikir sejenak dan muhasabah diri kita yang kerdil dan tidak sehebat mana: Mengapa perlu kita juga mengikut cara berinteraksi yang salah?........Tidak berbaloi sebenarnya bro jika kita gadaikan prinsip kita semata-mata untuk tunduk kepada konsep yang salah dalam kehidupan.
Lebih elok jika kita hidup saling bekerjasama dan tolong-menolong seperti yang diajarkan oleh agama kita, Islam. Ya.....itulah yang sebaik-baiknya.....

Haha, rasanya malam ni aku lebih banyak mengarut daripada berusaha untuk mengarang sesuatu yang lebih berunsur ilmiah. Mungkin kerana minggu ini aku sedikit penat...haha, lumrah belajar di kolej, memang tidak pernah tidak berasa penat.

Sampai sini sajalah buat masa ni. Salamun alaikum...^^

Untuk mereka yang masih bertegas untuk berpihak kepada kebaikan dan bersungguh-sungguh mempertahankan prinsip murni dalam kehidupan......'you are now part of the crew'.

2 comments:

  1. sesekali cuba merungkai kehidupan supaya dapat menjadi lebih positif.. itu perlu..

    ReplyDelete
  2. Ya...anjakan paradigma namanya. Merungkai erti kehidupan supaya boleh berfikiran lebih positif dan terbuka sememangnya perlu. Tapi, kadang2 seronok juga bila kita memandang sesuatu persoalan dari pelbagai sudut perspektif.Hidup akan menjadi lebih adventurous jika begitu, bukan? ^^

    ReplyDelete