kini kita sudah dewasa

Thursday, November 1, 2012

Cerita Aku dan Encik Handphone

Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum w.b.t and Peace be Upon You...

    Kepala dah berasap. Medulla oblongata sudah mula rasa kejang. Retina dah mula kuyu. Buku biologi di tangan masih diselak-selak dengan emosi tak keruan yang disulam dengan adrenaline yang menggila...bagaikan minuman berkarbonat yang digoncang bagai hilang kewarasan minda, dan dilepaskan di muka kawan baik anda....bezanya, aku pada masa itu tak dapat nak melepaskan tekanan yang membelenggu rohani aku yang secara jelasnya tidak mencapai 'equilibrium state'....."tension study barangkali", kata kawan baik aku yang separuh gila juga aku lihat dengan buku dan nota-nota biologinya.....manakan tidak, besok exam!

   Geng-geng yang tidak mengambil subjek tersebut semuanya gila dengan lawak masing-masing...tak habis-habis membuat lawak tentang betapa mereka tidak perlu bangun awal (solat subuh juga pukul 10 pagi 'barangkali') dan masing-masing boleh terbongkang di katil empuk tanpa mengendahkan para pemburu ilmu kaji hayat yang bakal berjuang di medan peperiksaan....dengan kekeliruan tentang topik biodiversity dan nama-nama saintifik bahasa Latin yang menjengkelkan (pada satu-satu tahap).....ceh, saintis dan kemerapuan mereka....takkan pernah habis....

   Dalam kegilaan merangkap kebengongan itu....tangan aku membuat tindakan spontan di bawah takat sedar, dan mencapai handphone kenit bergelar XPERIA MINI ( yang sememangnya kontra dengan saiz ketinggian semasa aku ) dan mula men' dial ' apa yang aku percaya dipanggil, 'Nombor Telefon'...

   Telefon di sana berbunyi....tut, tut.....tut, tut.......

"Hello" (ada yang menjawab)

"Hello , Assalamualaikum...."

" Waalaikummussalam, Azim ka? "

"Yup, HANG ADA DEKAT MANA?"

"Huh? (kebingungan), ada dekat kolej la, kenapa?"

"HANG TENGAH BUAT APA?"

"Haik??? (Jauh lebih tenggelam dalam kebengongan), aku tengah....err....duduk-duduk dengan roomate aku, apsal?"

"HANG DAH MAKAN BELUM?"

"Dah"

"HANG SIHAT TAK?"

"Sihat Alhamdulillah....hang macam mana?"

"Ouh, hang sihat. Aku pun sihat Alhamdulillah....okeh, Assalamualaikum"....*terus letak telefon*....

dan kegilaan diteruskan dengan member-member lain yang di'call'......cuma soalan tu bertambah-tambah hebat dan dahsyat...

"Hang dekat mana?"

"Hang dah kahwin belum?"

"Hang bila nak bertunang?"

"Dah graduate nanti hang nak kerja apa?"

"Hang nak pakai kereta apa?"

"Nanti hang nak anak berapa?"

"Nanti hang nak bagi nama anak-anak hang apa?"

Yup....kegilaan yang melampau.......
Terima kasih kepada comrade-comrade aku yang tak jemu melayan kegilaan aku dan imaginasi tahap hyperactive aku yang magnitude nya tak pernah menurun sejak dulu....

Pengajaran yang jelas dan nyata dari penceritaan aku ini adalah = Tangani lah tekanan dengan baik dan jangan sesekali anda melupakan Allah S.W.T...sungguhpun anda telah mengulangkaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan pada besok hari....Yahahaha, muahaahahaha....

Yang Berkongsi Dengan Ikhlas:
Cikgu Azim.......
"Hang Dah Kahwin Belum?"

Salamullah'alayk...have a good day and , of course, live a good life bro/sis...^_^

No comments:

Post a Comment